Hoorde gisteren van mijn moeder dat mijn neef in australie ook ASS heeft…..dit is de zoveelste al in de familie…….en dan zijn de geleerden er nog niet uit of het erfelijk is of niet……><
groetjes Juut
Hihi, volgens mij is wel duidelijk dat ASS iets van erfelijkheid met zich mee draagt he….
Jij en ik zien het teveel
Toch is het ook begrijpelijk dat wetenschappers het nog niet met zekerheid willen zeggen, want dan willen ze dat ook in kaart kunnen brengen…waar zit die ASS dan, op welk chromosoom/gen enz enz….hoe kun je dat duiden….En al die vragen staan nog zo in de kinderschoenen.
Toch bijzonder juutje, dat ook in jouw kant van de familie het steeds helderder wordt; bijzonder maar ook mooi!!
er was hier ooit jaren geleden iemand.
jasper geloof ik dat hij heete.
maar hij had asperger, zijn vader, zijn opa, zover als ze konden terug kijken hadden ze asperger in de fam.
sinds dien zeg ik altijd al. dat autisme erfelijk is.
en bij jou is dat ook wel duidelijk tassie…
bij mij heeft mijn nicht autisme en me moeder heeft ook wel dergelijke trekjes.
maar zeker weten doe ik het laatste niet omdat het soms duidelijk is. maar meestal niet.
verder verdacht ik me neefje ervan van autisme te hebben.
maar dat kan in combinatie met een andere ziekte die hij heeft. dat las ik op internet dat de meeste kinderen die die ziekte hebben ook een forse ontwikkelings achterstand hebben. plus autisme.(ziekte is een lastige naam maar het is iets dat hij overal tumoren heeft. hij is nu 4 en zijn kleine lichaam zit helemaal onder, terwijl het normaal op latere leeftijd pas tevoorschijn komt)
p.s tassie
had van jullie gedroomd vannacht:P
dat ik weer bij jullie langs ging.
groetjes gaby
Gelukkig lijken wetenschappers wel te gaan erkennen dat erfelijkeheid wel degelijk een rol speelt bij autisme. En niet alleen bij autisme maar ook stoornissen die zich op latere leeftijd pas manifesteren (in theorie). zoals schizofrenie. Over dit soort stoornissen hoor ik ook genoeg dat er erfelijke aanleg is. En hoe het verder gaat hangt van levenservaringen af.
Groetjes
Kay
Dat geloof ik ook wel. Eigenlijk is bijna alles wel erfelijk bepaald.
Door aanleg voor stoornissen en levenservaringen kan iemand ook nog eens een behoorlijke cocktail van stoornissen en verslavingen krijgen. Erfelijkheid is 1 ding, maar voordat alle oorzaken bekend zijn zijn die wetenschappers nog wel even bezig met ‘filosoferen’ en drugs ontwikkelen die van doktersrecept naar de straatdealers gaan.8-)
Tuurlijk is naast erfelijkheid de omgeving/opvoeding ook belangrijk…bij de jongste heb ik al vrij snel een ander “behandel cq benaderingsplan” neergelegd omdat ik met anderhalf al door dat ie autistisch was en bij de oudste pas op 10 jarige leeftijd (dan weet je nog van niks )……….niet dat je door opvoeding zaken kunt genezen hoor maar je kan het stukje autisme beter behandelbaar maken als je weet hoe je er mee om kan gaan. Over de jongste zeggen ouders van klasgenootjes:“Oh dat heb ik helemaal niet door dat hij autistisch is, je ziet en merkt niks” Tja dat daar bergen werk voor verzet zijn door trainen oefenen voordoen etc etc ….. en daar zijn we nog iedere dag mee bezig want zodra je dingen een tijdje op zijn beloop laat kan het weer “mis” gaan. Die regels en structuur die moeten er blijven…..maar goed het blijft opmerkelijk hoe het hier generatie's al voorkomt……….in de fam dus.
groetjes Juut
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?