erfelijkheid

• Juut 03-02-08

Gelukkig weten we niet alles van te voren , het zou het leven nog moeilijker maken of misschien zelfs makkelijker het is maar hoe je het bekijkt……….bedankt voor je reactie en geniet van je zoon want hij is hoe dan ook bijzonder en onmisbaar.

groetjes Juut

• marina

Het raakt me heel erg wat jij neer schreef Sandra. Ook ik merk dat er heel gauw alleen maar aan ervelijkheid gedacht wordt. Ik hoorde het zelfs klinken uit de mond van iemand die met kinderen met autisme gewerkt heeft. Naar mijn mening is er niemand in onze familie die ook autisme heeft.

• Kay

Het is denk ik heel dubbel. Over schizofrenie zijn ze er nu wel uit dat het erfelijk bepaald is maar dat hoeft dan nog niet te betekenen dat iemand het krijgt. De reden dat iemand het krijgt is een gebeurtenis in het leven of stress. Drugsgebruik kan ook. Maar de aanleg ervoor zit er altijd in.

Misschien is dit bij autisme ook wel zo. Dat het door een gebeurtenis veroorzaakt wordt. Maar dan kan het nog steeds zo zijn dat de kwetsbaarheid er wel in zat. Ik hoor vaak dat kinderen (of volwassenen) met autisme bij de geboorte zuurstoftekort hebben gehad. Sommige mensen die dit hebben worden spastisch en de ander krijgt autisme. Het is denk ik gewoon de plek die het meest kwetsbaar is die word geraakt bij zoiets.

• marina

Dat wilde ik niet neer schrijven omdat ik niet wist of het kon maar ik heb sterk het idee dat het bij onze zoon door zuurstofgebrek bij de geboorte is gekomen. Hij was een maand of zes toen ik ontdekte dat hij me eigenlijk nooit aankeek zoals zijn neefje (wel iets ouder) wel deed. Ik weet nog dat ik toen aan zijn moeder vroeg of het neefje toen hij zo oud was ook zo reageerde.

• Juut 03-02-08

Hoi Marina ik gaf ook al aan dat ik zeker geloof dat er ook andere oorzaken kunnen zijn maar bij ons in de fam is erfelijkheid toch wel heel aanwezig hoor en maar net als andere erfelijke zaken hoeft niet alles doorgegeven of naar boven te komen bij iedereen…………kan soms een generatie overslaan……..kleur van de ogen, haren wel of geen flaporen gevoelig voor bepaalde ziektes (jicht reuma diabetes) met dit alles kan je erfelijk belast zijn……bij ons dus ook het autisme en omdat dit nu een maal de laatste jaren meer herkent en erkent wordt omdat de wereld er nog niet eens 60 jaar geleden er heel wat gestructureerder uit zag……….( wat zou ik toch blij geweest zijn met maandag wassen dinsdag drogen woensdag strijken of hoe dat ook ging ………de dokter tandart dominee was allemaal U……….en niet je jij of jou……….geen tv of nauwelijks en vooral geen haast of spoed en niet zeulen met kinderen die elke dag na school ook nog verplichte dingen hadden als hockey zwemmen voetbal en muziekles) ………Dat gedeelte kinderen maar ook jong en al nu volwassen die komen nu naar boven……..en dan maar uitzoeken of dat door erfelijkheid komt of andere oorzaken………de wereld is zo gehaast en gestressed………..daarom ben ik dus echt een voorstander ( vanwege de familie erfenis) dat zoiets grondig uitgezocht kan worden dat je kan zeggen nou dat stukje DNA kan van invloed zijn of niet of dat er andere oorzaken waren/zijn ……..net zoals ze deze week in het nieuws brachten dat verstandelijk gehandicapte kinderen vaak een oorzaak is van een spontaan gemuteerd gen en dus veel minder dan gedacht met erfelijkheid te maken heeft………..voor mij hoeft het niet meer maar voor mijn zoons en eventuele nakomelingen zou het fijn zijn al er daar ook serieus onderzoek naar gedaan werd alleen hoe langer het duurt hoe moeilijker het wordt…..mijn vader en opa zijn er niet meer dus tja….het is afwachten…………wat er in de toekomst gedaan kan worden….

groetjes Juut

• marina

Hallo Juut,

Bij jou is het overduidelijk he. Ik had al gelezen dat je gelooft dat er ook andere oorzaken kunnen zijn. Daar ben ik blij om.

Ik heb zelf nooit het idee gehad dat het aan de buitenwereld lag of aan de opvoeding of zo. Het niet aankijken, bij spanning rondjes lopen door de kamer en nog wel meer gaf mij dat gevoel.

Groetjes Marina.