Ik ben er ook van overtuigd dat autsme erfelijk is. Mijn man heeft Asperge en onze zoon pdd-nos.
Zijn vader, heb ik maar 1 jaar meegemaakt, lang voordat ik wist dat er sprake van autisme bij mijn man was.
Maar ik ben er eigenlijk wel zeker van dat hij ook asperge had. (kwartje is echt wel gaan vallen toen ik erover las)
Volgens mij heeft mijn man als enige in zijn familie dit van zijn vader geerfd. Zijn broer en 2 zussen hebben nergens last van en hun kinderen en kleinkinderen ook niet.
Toen ik 2 jaar geleden met mijn zoontje in de speeltuin was, raakte ik in gesprek met een oma. Haar kleinzoon had een vorm van autisme. Ze wisten niet precies waar het vandaan kwam want het was binnen de familie in directe lijn niet te achterhalen. Een uurtje later kwam opa er ook bij. Hij was even weg gegaan want hij vond het te druk in de speeltuin.
En toen hij hoorde waar oma en ik over praatte ging hij naar kleinzoon. Wilde er niets over weten. Ik zei dat het mogelijk is dat het een generatie overslaat. Toen vertelde oma mij dat zij dit zelf eigenlijk ook dacht. Ze dacht dat kleinzoon het dus van opa had. Maar doordat het niet iets was wat meer in hun famillie voorkwam (3 andere zonen en kleinkinderen hadden niets) hadden ze nooit aan erfelijkheid gedacht, en er was bij opa ook nooit een diagnose gesteld.
Zo zie je dus dat het binnen een familie generaties kan overslaan, maar ik blijf erbij dat het vroeg of laat erfelijk is.
groetjes,
Thea