Hallo Marina,
Mijn broer heeft Asperger en ik herken een deel van de dingen die je schrijft.
Vlak voor hij gediagnosticeerd werd, woonde hij ook (sinds kort) op zichzelf en werd de wereld ineens erg groot en beangstigend voor hem.
Hij blowde ook wel regelmatig, maar daarnaast werd steeds duidelijker dat hij de “grote” wereld maar moeilijk kon hanteren en al helemaal de verwachtingen die de omgeving van hem had waren voor hem niet te handelen.
Mede herdoor ging hij “liegen” (ik noem het eigenlijk “overlevingsliegen”) en raakte hij verstrikt in zijn eigen “leugens” werd hij steeds onrustiger en bij vlagen ook agressief en onbereikbaar.
Op een dag “knapte” hij, dacht hij stemmen te horen en was hij volledig in paniek.
Uiteindelijk bij de huisarts terecht gekomen en hij gaf aan dat hj dacht dat mijn broer schizofreen of depressief was en wilde hem medicijnen voorschrijven.
Mijn broer gaf toen duidelijk aan dat hij dacht dat dat niet het probleem was.
Toen is hij bij GGZ terecht gekomen en uiteindelijk gediagnosticeerd met Asperger en ook zodoende begeleid. Hij kreeg meer en meer grip op zichzelf en op de wereld en de mensen die belangrijk voor hem waren kregen meer zicht op hoe hem tegemoet te treden en te helpen de wereld begrijpelijker en overzichtelijker voor hem te maken.
Vandaag de dag ontdekt hij nog steeds (en wij met hem) wat voor hem belangrijke “triggers” zijn waardoor hij onrustig wordt en waarin hij zichzelf geneigd is te verliezen en waardoor hij het contact met de belangrijke mensen om hem heen verliest.
Dit blijven vaklkuilen, maar al doende wordt hij en worden wij er steeds beter in.
Wat ik dus wil zeggen is dat de wereld en de daaraan gekoppeldeverwachtingen misschien te groot, onduidelijk en bedreigend voor hem zijn en hij daardoor “psychotische” signalen afgeeft.
Ik hoop dat jullie in staat zijn het contact met hem te blijven houden en een hulpverlener zullen vinden die zowel hem als jullie handvaten kan geven et deze situaties om te gaan.
Sterkte!!!!